Gondoljuk újra a világot

Az érzelmek fontosak?

Gyerekkoromban, valahányszor leültem a tévé elé megnézni egy filmet, árgus szemekkel figyeltem a szereplők neveit, és ha női nevet láttam, káromkodtam magamban. A női név a film elején nekem azt jelentette, hogy unatkozni fogok, idegesítő, kínos jeleneteket kell majd átszenvednem, hiszen mi másért is lenne nő egy filmben, minthogy legyen benne “lamúr”?

Tizenévesen már más szemmel néztem a filmeket, bizonyos női nevek megjelenése a film elején roppant fontossággal bírt a számomra. A Házibuli első és második részét vagy harmincszor néztem meg a moziban úgy, hogy máig nem tudom, miről szóltak, mert engem csak Vic érdekelt belőle.

A valódi, hús-vér nők megjelenése az életemben erősen lecsökkentette a filmbeli nők jelentőségét, és megint elkezdett zavarni, ha a film eleji főcímen női neveket találtam.

Természetesen sohasem a nőkkel volt bajom, hanem azzal, amire használták őket a filmekben: ők voltak a vágy közhelyes tárgyai, ha felbukkantak, jött a „lamúr”, a cselekmény meg kezét tördelve állt egyhelyben.

Sok ezer filmmel a hátam mögött még mindig az a véleményem, hogy a legtöbb női karakternek nincs semmilyen valós funkciója a filmekben, csupán közhelyek. Vannak kivételek, persze, mint Ripley, Sarah Connor, Nikita, Azumi, Agent Salt, Agent Scully, Chloe O’Brian, Alice, Samara, Rachel Keller, Daenerys Targaryen, és még néhányan, de a legtöbb női karakter még mindig csak közhely, aki azért van ott, hogy a hős elcsábíthassa vagy megmenthesse.

De szeretnék már látni egy olyan komoly thrillert, amiben egy igazi férfit egy igazi nő véd meg vagy szabadít ki!

Mindezt csak azért írtam le nektek, mert kérdésem van hozzátok, ugyanis az egyik regényem elindult a megfilmesítés útján.

Én nem szeretem az érzelmi szálakat a filmekben, szerintem többnyire csak akadályozzák a cselekményt, nem pedig segítik azt. Ennek szellemében írom a saját történeteimet is.

Azonban sokan úgy vélekednek, hogy minden filmbe kell érzelmi szál, mert a nézők igénylik azt. Egy szép lírai szerelmi szál ellensúlyozza a feszültséget, közelebb hozza a történetet a nézőhöz, és így tovább, ti is hallhattatok ilyen érveket.

Erre bizonyítékként felhozzák, hogy minden idők 100 legsikeresebb filmjéből 81-ben volt érzelmi szál, tehát a sikeres filmekhez kell érzelmi szál. De szerintem nem biztos, hogy ez ezt bizonyítja. Lehetséges, hogy a 81 rendkívül sikeres film egy része a rendkívüli marketing miatt lett annyira sikeres, másik része az érzelmi szál ELLENÉRE lett sikeres, és néhány sikerében valóban fontos szerepet játszott az érzelmi szál.

Biztosan vannak olyanok, akik azt gondolják, hogy a Nyolcadik utas a halál is sokkal jobb lett volna, ha valamiképpen beleerőszakolnak egy szerelmi szálat a teljesen egységes történetbe, én inkább azt gondolom, hogy a legtöbb filmnek előnyére vált volna az érzelmi szál kihagyása.

De itt most ti vagytok a lényeg, a ti ízlésetek. Ha választhattok, inkább olyan filmet néztek, amiben van érzelmi szál (bármilyen, nem feltétlenül szerelem), vagy inkább olyat, amiben nincs?

Szerintetek minden filmbe kell érzelmi szál?

A top 10 kedvenc filmjeitek közül mennyiben van érzelmi szál?

Share

Commentek

Előző

Mi a franc hiányzik ezeknek?

Következő

A világ 2050-ben

  1. aelod

    prolizoli írta:

    aelod írta:

    prolizoli:
    Ha jól emlékszem a Nem vénnek való vidék-ben sem volt zene és erős érzelmeket képes kiváltani. De való igaz, hogy a jelenetek megfelelő zenei aláfestése sokat hozzátesz az érzelmek kiváltásához.

    aelod:
    16 percnyi “zene” volt benne.
    A Cohen fivérek legnagyobb alkotása.

    A nem vénnek való vidékben 16 percnyi zene volt? Hol melyik jelenetekben?

    erős idézőjeles a “zene”
    inkább hangok összessége, de ennél a filmnél az már zene :chic:

  2. Nietz-senki

    Duncan Shelley írta:

    Ez a cikk a filmekről szól, a filmek érzelmi hatásairól, legfőképpen pedig arról, hogy kell-e minden filmbe önálló érzelmi szál. Kérlek, hogy ehhez szólj hozzá, ha van véleményed.

    A filmek pedig az életről szólnak.

    Bárkinek elég volna az élet is – ha elégségesen értené.

    A hiányérzeteket nem lehet azon a módon rendezni ahogy a civilizált világ “gondolja”.
    Ezek inkább mézesmadzagok. Sehova sem vezetnek – hisz az értés nem lényeg; az élményre van áthelyezve minden súly.

    Nyugodtan tedd ahova akarod.

  3. Francois Villon2.0

    Duncan Shelley írta:

    @ Nietz-senki:
    Teljesen komolyan írtam pár napja, hogy szó nélkül törlöm az off hozzászólásokat, mert igazi véleményeket szeretnék kapni a cikkeimre, és mert már van 10 off topik.

    Ez a cikk a filmekről szól, a filmek érzelmi hatásairól, legfőképpen pedig arról, hogy kell-e minden filmbe önálló érzelmi szál. Kérlek, hogy ehhez szólj hozzá, ha van véleményed.

    Mondjuk itt “szóval” törölted az offoló kommentet,tisztelt iró úr.
    Ha nem tartozik szorosan a sztorihoz,akkor teljesen felesleges az érzelmi szál.

    Ez a véleményem.

  4. @ Nietz-senki:
    Teljesen komolyan írtam pár napja, hogy szó nélkül törlöm az off hozzászólásokat, mert igazi véleményeket szeretnék kapni a cikkeimre, és mert már van 10 off topik.

    Ez a cikk a filmekről szól, a filmek érzelmi hatásairól, legfőképpen pedig arról, hogy kell-e minden filmbe önálló érzelmi szál. Kérlek, hogy ehhez szólj hozzá, ha van véleményed.

  5. prolizoli

    aelod írta:

    prolizoli:
    Ha jól emlékszem a Nem vénnek való vidék-ben sem volt zene és erős érzelmeket képes kiváltani. De való igaz, hogy a jelenetek megfelelő zenei aláfestése sokat hozzátesz az érzelmek kiváltásához.

    aelod:
    16 percnyi “zene” volt benne.
    A Cohen fivérek legnagyobb alkotása.

    A nem vénnek való vidékben 16 percnyi zene volt? Hol melyik jelenetekben?

  6. Dawn írta:

    Szóval ha ilyen szálat akarnak rád erőltetni, akkor részvétem.

    Rosszabbat…

  7. Dawn

    Tegnap néztem a Word War Z – t. Abban vót érzelmi szál! De az az igazi, idegesítő, érthetetlen, amelyiknél azt kérdezed, hogy mi a lóf….nak kell ezt néznem?
    A film közepén, az akció közepén, egymást hívogatják egy rádiótelefonon, hogy “jajjde szeretlek!” – Szóval ha ilyen szálat akarnak rád erőltetni, akkor részvétem.

  8. annamari

    A kevesebb néha több. Ha túl sok mindenkinek akarunk megfelelni, senkinek se fogunk. Az akcióorientált mozinézőknek is megfelelni, a nagymamáknak is, a drámakedvelőknek is, az elgondolkodtató filozófikus filmek rajongóinak is, meg még családi is legyen és 3D is, ki fogja szeretni ezt a katyvaszt? 🙂

    Családi horrorfilm. 😀 Milyen lehet? Bamba disney állatkák darabolnak? 😀

    A Solarisban próbáltak sok mindenkinek megfelelni egyszerre, nem tudtuk, hogy mire számítsunk és mit nézzünk. Nagyon untam, a barátaim is halálra unták magukat. Scifibe rakták, amit egy lakásba kellett volna.

    Romantikus filmet nem nézek, drámát szintúgy nem, abszúrdot kihagyom, katonai filmek nem érdekelnek, pikánsnak mondott filmeket sem szeretem. Nyolc nő, francia film, úristen, de unalmas volt!

    A néző azzal a szereplővel tud a legkevésbé azonosulni, aki a leginkább olyan, mint ő. Ki akarja magát nézni a moziban? 🙂 Elég vagyok magamnak a nap 24 órájában, amikor kiszabadulok a körforgásból, nem magamra vagyok kíváncsi.

  9. Petra

    Duncan Shelley írta:

    Ez ok, de most konkrétan gondolj arra, hogy kellene-e egy Zoe rajong a kiskutyákért érzelmi szál, ami elviszi a filmidő 5 %-át funkció nélkül, Gorkie-nak van egy 16 éves autista fia szál, ami elvisz megint 5 % filmidőt megint funkció nélkül…

    Mit mondhatnék? Ez a pomi a képen aranyos (mindig vigyorogni támad kedvem, ha ránézek), de nem ettől lesz Zoé is aranyos, jófej és emberi. Emlékszem bizonyos részekre könyvből, amikor beszélget a többiekkel és egyszerűen a gesztusaiból, a poénjaiból, a viselkedéséből kiderül, hogy jópofa és szeretnivaló. Vagy az is érzelmi szál, hogy a klán tagjai szoktak beszélgetni, fagyizni, meg miegymás?

  10. Petra írta:

    Ha jól emlékszem, akkor van a könyvben sok utalás, de konkrét érzelmi szál nincs. Viszont akad sok olyan lehetőség, ahol kapcsolódhat bele, tehát még akár hozzá is tehető (mondjuk Gorkie és Masada viszonyáról valami gyermekkori emlékkel, Zoé és Damien szerelméről egy szál, Andan szüleihez való viszonyához valami sztori), de ahhoz marha jól megírtnak, odapasszintottnak kell lennie, hogy érdemes legyen az amúgy is fordulatos, izgalmas és épp elég feszültséggel megspékelt cselekményt tovább fűszerezze és ne legyen tőle gejl.

    Ez ok, de most konkrétan gondolj arra, hogy kellene-e egy Zoe rajong a kiskutyákért érzelmi szál, ami elviszi a filmidő 5 %-át funkció nélkül, Gorkie-nak van egy 16 éves autista fia szál, ami elvisz megint 5 % filmidőt megint funkció nélkül…

  11. aelod írta:

    Nos a te olvasatodban az érzelmi szál nem része a cselekménynek.
    Tehát annak megléte vagy hiánya nem befolyásolná a történetet. Eddig tiszta sor.

    Nekem az érzelmi szál az, ami nem kell, ami nélkül is teljes egész a történet, a szereplők, minden, és csak azért van ott, hogy ott legyen, mert “az kell a nézőknek”. A sztorinak nem kell, de a nézőknek állítólag mindig kell.

    Bosszú. És most emlékezzük mit tett Dave Cameron amikor megtudta, hogy a családját lemészárolták. Bosszút állt. Headshot! Paff. Volt Vilkrog nincs Vilkrog.
    Akció és reakció. Ok és okozat. Ez a kauzalitás. Behatásokra az emberek többsége ösztönösen érzelmekkel ragál.
    Tehát azok a fajta érzelmek, amik leírják, jellemzik, a karaktert kellenek. Amik pedig sablonossá tennék vagy tucattá elhanyagolhatóak.

    Én is úgy gondolom, hogy ez a szál motivált volt a gyász által, nem kell még Dave-nek egy hatalmas, népes család, akiket még az apja után sorban kinyírnak az idegenek…

  12. balisto írta:

    Bocs meg az jutott az eszembe, hogy maga az, hogy a szereplöid PROFIK, TÖKELETESEK, ugy testileg, mint a szakmajukban

    Dehát nem azok. Csak nem azon sírnak, hogy rosszul néznek ki, vagy az a szemtelen fráter nem vitt virágot, vagy, hogy melyik gombot kell megnyomni.

  13. balisto írta:

    Talan ezert van szelesebb rajongotabora a horrornak, mint a romantikus vigjatekoknak.

    Szerintem ez nagyon fordítva van.

    Vannak jó romantikus vígjátékok, nekem például a Ford Fairlane máig nagy kedvencem.

  14. Dawn írta:

    A kérdésre nincs fekete-fehér válasz. Ezt a sztori határozza meg. Az általad bemutatott érzelmi szálra szerintem sehol nincs szükség, de egy kicsi jó lehet a filmben.

    De akkor mégis van fekete-fehér válasz: ezt a sztori hatrározza meg. Szerintem is így van. Képzeld el, ha a Terminátor 2 filmidejének felét elvitte volna John és egy lány szerelmi szála. ÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁÁ!!! Hát nem? 🙂

    A Mátrixban is van érzelmi szál, de annyira a háttérbe szorítva, hogy nem zavaró. Mégis kellemes. Ha kimaradt volna belőle, szerintem hiányosabb lenne a film, bár valószínű akkor is szuper lenne a látványvilága és az egyedi mondanivaló miatt.

    Hatráreset, nálam, de csak azért, mert a többi annyira erős volt, hogy elvitte a hátán a Neo-Triniti érzelgősködést.

    Ami a könyved megfilmesítését illeti, nem látom miért kéne megerőszakolni a sztorit egy érzelmi szálért. De ha az elme gyilkosairól van szó, akkor pedig abszolút felesleges és oda nem illő lenne. A könyvben leírt klánbéli erotikus vonal bőségesen elég…

    Szerintem sem kell plusz szál. A filmhez inkább egyszerűsítés kell, nem pár elem felhasználásával kitalálni egy másik sztorit.

    De képzeld el, hogy Gorkie-nak lenne egy autista gyereke, mert csak, vagy Ninának egy kómában fekvő gyereke, mert csak, illetve, hogy ettől legyenek szimpatikusak… :reallyangry:

  15. Petra

    Ha választhattok, inkább olyan filmet néztek, amiben van érzelmi szál (bármilyen, nem feltétlenül szerelem), vagy inkább olyat, amiben nincs?
    Nem az alapján választok filmet, hogy van-e benne érzelmi szál, hanem hogy, ki a rendező, a szereplők, milyen a forgatókönyv és főleg, hogy mi róla a vélemény. Szoktam filmkritikákat olvasni (ilyen magas mozijegyárak mellett az ember kénytelen valami alapján szelektálni, különben rámegy a gatyája, ha minden új filmet megnéz) és arra jutottam, hogy általában jó szempontok szerint és jól ítélik meg a filmek színvonalát. Néha azonban így is csalódok. Amit utálok, az nem az érzelmi szál, hanem az, ha bénán van megcsinálva, mert nem illik oda (logikátlan, vagy funkciótlan), vagy túl van spilázva. Miért kéne valakinek meginogni, ha ráfogja a fegyvert egy alávaló, gyilkos szemétládára, aki az életére tört, csak mert az bedobja, hogy én vagyok az apád. Ha nem törődött vele soha életében, akkor csak egy pasas, aki lefeküdt az anyjával, de ettől még nem kerül más megítélés alá (de ha igen, akkor sem előnyösebb, hanem hátrányosabb a helyzete, mert azért is mocsok, hogy elhagyta őket.) Nem hiszem, hogy érzéketlen vagyok, de az ilyen hülye fordulatokkal nem tudok, mit kezdeni, szerintem ezek zavarók. Vannak viszont olyan érzelmi szálak, amik kifejezetten jól vannak beleépítve a cselekménybe, hozzátesznek a történethez és illenek a szereplők karakteréhez, illetve olyan vonásaikat lehet megmutatni vele, ami érdekes. Például a Dr. House-ban kimondottan tetszenek az érzelmi szálak, mert a szerelmi vonal és a barátságok reálisak és nem viszik el a történetet, hanem még szépen alá is dolgoznak, így még jobban látszik, hogy a főhős nem hagyja, hogy az érzelgős marhaságok befolyásolják, de azért olyan döntéseket hoz, hogy mindent figyelembe véve a legjobb legyen. House lehet, hogy bunkó, de etikus. Pont azokat a visszásságokat mutatja be jól a sorozat, hogy az érzelmektől elhomályosult gondolkodás miatt az emberek hajlamosak kárt okozni annak akit egyébként nagyon szeretnek, mert illedelmesek, megértőek, tisztelettudóak, engedelmesek, óvatosak, következetesek, féltők, óvók próbálnak lenni és nem csak simán az illető érdekeit nézik.
    Szerintetek minden filmbe kell érzelmi szál?
    Nem feltétlenül. Nekem a Jurassic Park volt az első igazi nagy mozis élményem, abban speciel nem emlékszem, hogy lenne kimondottan érzelmi szál. Jó, a régésznek ott a barátnője, nyilván szereti, meg az öreg is az unokáit, de nem azért menekülnek, megpróbálnak egymásnak segíteni és nincs benne nagy összeborulás, meg romantikus maszlag. Egyébként olvastam az alapjául szolgáló könyvet (Michael Crichton: Őslény park), abban viszont felfedezhető az érzelmi szál, de ott sem hangsúlyos. Szerintem a könyvben elfért, de a filmbe nem hiányzott, ezért egyszerűen megemlítették, de nem hangsúlyozták és így lett jó.
    A top 10 kedvenc filmjeitek közül mennyiben van érzelmi szál?
    Nézzük csak! A Rainman-ben van, a Piszkos tizenkettő-ben nem nagyon, a Gyűrűk urában akad, a Briget Jones naplójában csak az van, a Ford Fairlane kalandjaiban meg a f@szom sem tudja (csak hogy stílszerű legyek). Sok film van, amit még szeretek (Hannibál, Hetedik, Interjú a vámpírral, 300, Gladiátor, Good Will Hunting, Kapj el, ha tudsz, Mátrix trilógia, stb.), de ezeknél mindnél igaz, hogy ha van érzelmi szál, akkor az úgy van beleszőve, hogy hozzátegyen és ne elvegyen a történet izgalmához. Nem lassítja (nem teszi vontatottá) a filmet, hanem inkább csak fokozza a feszültséget és a komplexitását a konfliktusnak.
    Hogy az Elme gyilkosai című filmbe tennék-e érzelmi szálat, azt nehéz megmondani, Ha jól emlékszem, akkor van a könyvben sok utalás, de konkrét érzelmi szál nincs. Viszont akad sok olyan lehetőség, ahol kapcsolódhat bele, tehát még akár hozzá is tehető (mondjuk Gorkie és Masada viszonyáról valami gyermekkori emlékkel, Zoé és Damien szerelméről egy szál, Andan szüleihez való viszonyához valami sztori), de ahhoz marha jól megírtnak, odapasszintottnak kell lennie, hogy érdemes legyen az amúgy is fordulatos, izgalmas és épp elég feszültséggel megspékelt cselekményt tovább fűszerezze és ne legyen tőle gejl.

  16. balisto írta:

    Kivaltott bennem valamit, nyilvan, es pontosan azt, hogy elmehetek a jobüdösfrancba az erzeseimmel, erzelmessegemmel, mert nem az a lenyeg.

    Az, hogy a történet érzelmi hatást tegyen rád, fontos, és szükséges. Fontos, hogy valakit kedvelj, vagy utálj, vagy legalább legyen olyan, akit jobban kedvelsz vagy jobban utálsz. Ez nem egy matekpélda, nem elég a hideg logika, bár az is kell bele.

    Az Elrabolvában az mozgatta a cselekményt, hogy az ex-agent szerette a lányát, akit elraboltak. Ez nem egy alacsonyszintű motiváció. Ez hajtotta a motort, a karaktert. Ez ok, semmi baj nem volt vele. Ez nem érzelmi szál. Az érzelmi szál az, ami pluszban van ott. Minden a helyén van, és még azokon felül van benne egy szerelem, amit a történet nem igényel, de ott a diktátum, hogy mindenki szerelmet vagy anya/apa-gyerek kapcsolatra kíváncsi. Vagy, amikor egyáltalán nincs rendben minden vagy semmi, és a bedobott szerelem vagy szülő-gyerek kapcsolattal próbálják bevonni az embert a történetbe, emlékeztetvén a saját életére.

    Amugy meg az Alien-ek´ben egyvalami erzelem megis volt, megpedig a felelem, az izgalom.

    Az ok, a feszültség abból jön, hogy félsz valamitől vagy vágysz valamire, és ezzel játszanak az alkotók.

    Szirmai úr fogalmazta meg helyettem, hogy mi a probléma a felesleges érzelmi szálakkal. Ha a szerelmet vesszük, akkor ahhoz, hogy az hihető legyen, nem elég a testek látványa, a nézőnek meg kell ismernie a két felet, és bele kell szeretnie egy kicsit az egyikbe. Ehhez idő kell. Idő meg akkor van rá, ha ez a téma. Ha nem ez a téma, hanem más, és alapból igen sűrű a cselekmény, akkor nincs idő rá.

  17. Rombododeka

    @ II.Putyin998 cár:
    a mérték a lényeg mindenben…az öncélú, manipulatív érzelmi jelenetek forgatókönyvbe illesztése szánalmas és unalmas hatást vált ki az igényesebb nézőből, Stephen King Az évszázad vihara című filmsorozatában (http://sceedo.cc/az-evszazad-vihara) pld. nem volt sem szexjelenet, sem csöpögős romantika, sőt inkább érzelmi kiábrándulás és mégis nagyon érdekes volt, kicsit hasonlít A félelem ízéhez, valami undorítót és félelmeteset mutat be, az emberi kiszolgáltatottságról, gyávaságról szól.

  18. aelod

    nev3rlive írta:

    mondj egy olyan dolgot ami nem sablon

    Pl. Gorkie nem sablon női főhős.

    nev3rlive írta:

    es az unalom is egy erzelem, meg a semminek az erzese is az es az uresseg is az..r.i.p.

    igen és? :laugh:

  19. nev3rlive

    @ aelod:
    mondj egy olyan dolgot ami nem sablon… es az unalom is egy erzelem, meg a semminek az erzese is az es az uresseg is az..r.i.p.

  20. aelod

    @ Duncan Shelley:
    Nos a te olvasatodban az érzelmi szál nem része a cselekménynek.

    Tehát annak megléte vagy hiánya nem befolyásolná a történetet. Eddig tiszta sor.

    Sokan itt az érzelem szónál egyből a romantikus filmek csöpögős, zsebkendőért nyúlós jeleneteire gondoltak egyből. Tévesen. Pedig nem csak a szerelem lehet érzelem. Érzelem/érzés pl. a félelem, a harag és a bosszú is.

    Maradjunk az utolsónál. Bosszú. És most emlékezzük mit tett Dave Cameron amikor megtudta, hogy a családját lemészárolták. Bosszút állt. Headshot! Paff. Volt Vilkrog nincs Vilkrog.

    Akció és reakció. Ok és okozat. Ez a kauzalitás. Behatásokra az emberek többsége ösztönösen érzelmekkel ragál.

    Tehát azok a fajta érzelmek, amik leírják, jellemzik, a karaktert kellenek. Amik pedig sablonossá tennék vagy tucattá elhanyagolhatóak.

  21. balisto

    balisto írta:

    Bocs meg az jutott az eszembe, hogy maga az, hogy a szereplöid PROFIK, TÖKELETESEK, ugy testileg, mint a szakmajukban, ez magam valami erdekes erzelmi vonal…

    ez maga

    Egy gyönyörü nö, egy sarmos, karakteres ferfi – tökeletesen eleg, hogy elrejtsen valamit az erzelmi reszböl.
    Minket, nezöket, meg vonz, mint a fene. 🙂

  22. balisto

    Dawn írta:

    Duncan!
    A kérdésre nincs fekete-fehér válasz. Ezt a sztori határozza meg. Az általad bemutatott érzelmi szálra szerintem sehol nincs szükség, de egy kicsi jó lehet a filmben.
    A Mátrixban is van érzelmi szál, de annyira a háttérbe szorítva, hogy nem zavaró. Mégis kellemes. Ha kimaradt volna belőle, szerintem hiányosabb lenne a film, bár valószínű akkor is szuper lenne a látványvilága és az egyedi mondanivaló miatt.
    Ami a könyved megfilmesítését illeti, nem látom miért kéne megerőszakolni a sztorit egy érzelmi szálért. De ha az elme gyilkosairól van szó, akkor pedig abszolút felesleges és oda nem illő lenne. A könyvben leírt klánbéli erotikus vonal bőségesen elég…
    Üdv.

    Bocs meg az jutott az eszembe, hogy maga az, hogy a szereplöid PROFIK, TÖKELETESEK, ugy testileg, mint a szakmajukban, ez magam valami erdekes erzelmi vonal…

  23. balisto

    Gondolkodtam azon, hogy miert az “erzelem nelküli” filmek a kedveltebbek nalatok.

    Az erzelem nelküli filmek sincsenek erzelem nelkül, ugye, lasd alabb kommenteket.
    Viszont ha igy van, akkor mindenütt “van valami”.

    Ez olyan lehet, mint amikor matekban a legkisebb közös nevezöt keresed.

    Szerintem a felelem, a retteges, meg az izgalom, ezek az erzelmek elmosnak mindent.
    Es mindenkinel.
    Egyszerre tud rettegni anyuka, gyarigazgato, buszsoför, iro, festömazolo.

    Talan ezert van szelesebb rajongotabora a horrornak, mint a romantikus vigjatekoknak.

    Valahogy “lehozza” az embereket arra a közös nevezöre, ahol nincs mas, csak a TULELES.

  24. Dawn

    Duncan!

    A kérdésre nincs fekete-fehér válasz. Ezt a sztori határozza meg. Az általad bemutatott érzelmi szálra szerintem sehol nincs szükség, de egy kicsi jó lehet a filmben.

    A Mátrixban is van érzelmi szál, de annyira a háttérbe szorítva, hogy nem zavaró. Mégis kellemes. Ha kimaradt volna belőle, szerintem hiányosabb lenne a film, bár valószínű akkor is szuper lenne a látványvilága és az egyedi mondanivaló miatt.

    Ami a könyved megfilmesítését illeti, nem látom miért kéne megerőszakolni a sztorit egy érzelmi szálért. De ha az elme gyilkosairól van szó, akkor pedig abszolút felesleges és oda nem illő lenne. A könyvben leírt klánbéli erotikus vonal bőségesen elég…

    Üdv.

  25. balisto

    Duncan Shelley írta:

    Igen, fontos, hogy tisztázzuk, mi az az érzelmi szál. Nekem az, ami nem cselekményszál, és ez önmagában sokat elmond.
    Van egy film, az összes szereplő képességei megalapozottak, az összes szereplő motivációja érthető, a cselekmény egyben van, minden eleme létfeltétele a végkifejletnek, az egész egy logikai egység, az összes rész között 100 százalék kohézió van. Nem könnyű ilyet csinálni, de azért lehetséges.
    Az érzelmi szál ezen kívül van, erre teszik rá, vagy ezek hiányát akarják vele elfedni, kiváltani.
    Az egész történet szanaszét van esve, de tele rakják érzelmekkel, abban a reményben, hogy a nézők majd sírnak meg hümmögnek, hát igen, a szerelem, a szív tudja, egy anyának ez jelenti a mindent stb., és nem veszik észre, hogy amit néznek, az gagyi.
    Az Aliensben kiderült, hogy Ripley-nek van egy lánya, vagyis volt, és évtizedekkel korábban meghalt. Minek ez? Nem kezdtek vele semmit. Talán csek érzékeltetni akarták vele, hogy milyen sok idő telt el?
    Szóval, nem tudom, miért kellene Ninának kómában fekvő gyerek, Gorkie-nak autista gyerek, Zoe-nak kiskutyák iránti rajongás, Amernek ezer év után a jelen korban megtalált hajdani anya, akivel minden részben találkozik, közösen sütnek meg sétálnak…

    Jo, hogy elmondod ezt, csak hogy ertsük.
    Es en ertelek is.
    Na most, amikor olvasok egy könyvet, regenyt, akkor engem erzelmileg, meg agyilag fog megtalalni (bar az agyilag-nal el lehet huzni a szajat 🙂 ).
    A Felelem-ben, meg az Elme-ben is teljesen profin abrazoltal mindenkit, es en ugy fogadtam el öket, a szereplöidet, meg teged is, ahogy adtad.
    Tökrendben van.
    S bar en, talan atjött neked kicsit, egy borzasztoan erzelmesen felfogo leny vagyok , megis, tökeletes volt, amit adtal a törteneteiddel.
    Kivaltott bennem valamit, nyilvan, es pontosan azt, hogy elmehetek a jobüdösfrancba az erzeseimmel, erzelmessegemmel, mert nem az a lenyeg. 🙂

    Amugy meg az Alien-ek´ben egyvalami erzelem megis volt, megpedig a felelem, az izgalom.

  26. Igen, fontos, hogy tisztázzuk, mi az az érzelmi szál. Nekem az, ami nem cselekményszál, és ez önmagában sokat elmond.

    Van egy film, az összes szereplő képességei megalapozottak, az összes szereplő motivációja érthető, a cselekmény egyben van, minden eleme létfeltétele a végkifejletnek, az egész egy logikai egység, az összes rész között 100 százalék kohézió van. Nem könnyű ilyet csinálni, de azért lehetséges.

    Az érzelmi szál ezen kívül van, erre teszik rá, vagy ezek hiányát akarják vele elfedni, kiváltani.

    Az egész történet szanaszét van esve, de tele rakják érzelmekkel, abban a reményben, hogy a nézők majd sírnak meg hümmögnek, hát igen, a szerelem, a szív tudja, egy anyának ez jelenti a mindent stb., és nem veszik észre, hogy amit néznek, az gagyi.

    Az Aliensben kiderült, hogy Ripley-nek van egy lánya, vagyis volt, és évtizedekkel korábban meghalt. Minek ez? Nem kezdtek vele semmit. Talán csek érzékeltetni akarták vele, hogy milyen sok idő telt el?

    Szóval, nem tudom, miért kellene Ninának kómában fekvő gyerek, Gorkie-nak autista gyerek, Zoe-nak kiskutyák iránti rajongás, Amernek ezer év után a jelen korban megtalált hajdani anya, akivel minden részben találkozik, közösen sütnek meg sétálnak…

  27. aelod

    @ Jaklin:

    Tehát leszögezhetjük, hogy az érzelmi szál kell a történetbe.

    Andan is érzelmekkel tele írta a kis nekrologját a rendszerről mert már nem tudta tovább csinálni azt amit és ahogy csinált korábban.

  28. Jaklin

    Duncan Shelley írta:

    Ha el lehetett mesélni azt a történetet nélküle, akkor nem kellett bele.

    Nem tudom, milyen lett volna nélküle. Szerintem ha egy ilyen szállal a karakter élőbb vagy az olvasónak jobban fájna az elvesztése vagy jobban megismeri általa, akkor ez esetben beleillik és szükséges.

    Ha csak úgy ott van, akkor nem szükséges.

    Én még a szexjelenetekkel vagyok így. Néha úgy érzem, csak azért tesznek bele egy filmbe szexjelenetet, mert azzal jobb nézettséget várnak. Mondván, hogy ha látható a filmben félig-meddig meztelenül mondjuk Johnny Deep, akkor több nő fogja megnézni. 🙂 Amúgy sokszor totál felesleges.

  29. Jaklin

    @ aelod:
    :p

    Ha azt nézzük, hogy az “érzelem” lehet a szerelem mellett még félelem, bánat, lelkesedés, boldogság érzése, apátia, düh stb., akkor elég nehéz elképzelnem, hogy ezek nélkül is lehet egy filmet csinálni. Az hogy nézne ki akkor? Megy a robotember, végrehajtja a tennivalóját és kész. Nem lelkesedik a tennivalójáért, nem örül a végén, nem stresszel, ha valami nem jól sül el…

    Ez a hagyományos értelemben vett érzelem szükséges, különben egy dokumentumfilmet kapunk.

    Olyan érzelmi szál, mint a szerelem vagy a szeretet (szülői, testvéri szeretet), nem feltétlenül szükséges egy olyan regénybe/filmbe, ami nem konkrétan egy ilyen érzelemre épül. Pl. egy bosszúra épülő sztori elég furán venné ki magát ilyen érzelem nélkül. 🙂 Sőt, létre sem jönne.

  30. aelod

    prolizoli írta:

    balisto írta:

    Minden filmben van zene.
    Ilyen vagy olyan, de van.

    Film zene nelkül…… az nem film szinte.
    Kiveve az a hülyeseg, …tipusu jelensegek, vagy mi a cime, es allitolagosan sima mediamarktos filmezögeppel forgattak, vagy hasonlo.

    Ha jól emlékszem a Nem vénnek való vidék-ben sem volt zene és erős érzelmeket képes kiváltani. De való igaz, hogy a jelenetek megfelelő zenei aláfestése sokat hozzátesz az érzelmek kiváltásához.

    16 percnyi “zene” volt benne.
    A Cohen fivérek legnagyobb alkotása.

    Vagy ott az X-akták. Az a bizonyos zene mindenkiből kiváltott valamit anno…
    Vagy a requiem for a dream zenéje.
    A zene érzelmeket vált ki az emberekből

  31. balisto

    prolizoli írta:

    balisto írta:

    Minden filmben van zene.
    Ilyen vagy olyan, de van.

    Film zene nelkül…… az nem film szinte.
    Kiveve az a hülyeseg, …tipusu jelensegek, vagy mi a cime, es allitolagosan sima mediamarktos filmezögeppel forgattak, vagy hasonlo.

    Ha jól emlékszem a Nem vénnek való vidék-ben sem volt zene és erős érzelmeket képes kiváltani. De való igaz, hogy a jelenetek megfelelő zenei aláfestése sokat hozzátesz az érzelmek kiváltásához.

    Pont nem láttam a filmet.
    Majd pótolom.

  32. prolizoli

    balisto írta:

    Minden filmben van zene.
    Ilyen vagy olyan, de van.

    Film zene nelkül…… az nem film szinte.
    Kiveve az a hülyeseg, …tipusu jelensegek, vagy mi a cime, es allitolagosan sima mediamarktos filmezögeppel forgattak, vagy hasonlo.

    Ha jól emlékszem a Nem vénnek való vidék-ben sem volt zene és erős érzelmeket képes kiváltani. De való igaz, hogy a jelenetek megfelelő zenei aláfestése sokat hozzátesz az érzelmek kiváltásához.

  33. Kattintsatok az Off Topik menüpontra.

    Van 2 újabb off topik. Ezzel az off témák száma 10-re nőtt. Pontosabban van 9 téma és egy 1 témamentes off.

    Mostantól minden kommentet szó nélkül törlök, ami nem tartozik az adott cikkhez.

    Nem tetszik, hogy feljövök, látom, van az egyik cikkhez 30 új komment, aztán olvasni kezdem, és rájövök, hogy csak 10 komment van meg 20 trollkodás.

    Az sem tetszik, hogy néha kapok leveleket komoly hozzászólóktól, hogy a jövőben majd csak olvasnak, mert nem látják értelmét a kommentelésnek. Pedig valójában a trollkodásnak nincs értelme.

  34. balisto

    Mondjuk,
    most hogy hallghatom ezt:

    http://www.youtube.com/watch?v=Edwsf-8F3sI

    az jutott eszembe, hogy a filmekbe iganis jelen van az erzelem – megpedig a zene altal.
    Minden filmben van zene.
    Ilyen vagy olyan, de van.

    En imadom az ilyen tipusuakat.
    Dzsemsbondos.

    Film zene nelkül…… az nem film szinte.

    Kiveve az a hülyeseg, …tipusu jelensegek, vagy mi a cime, es allitolagosan sima mediamarktos filmezögeppel forgattak, vagy hasonlo.

  35. balisto

    Thirdeye Magister írta:

    balisto írta:
    nem lezart.
    A z-előtt kimaradt az s .

    🙂

    Imadlak!

  36. Thirdeye Magister

    balisto írta:

    nem lezart.

    A z-előtt kimaradt az s . 🙂

    balisto írta:

    Nem lehetett volna kicsit szolidabban fogalmazni???

    fontos kérdésekben félrevezető lenne . 😉

  37. boszizsu

    Hmm érzelmi szál… egy romantikus sztori enélkül eléggé gyér lenne 😎

    Az “akciós” filmeknél sok esetben engem is zavar. Fölösleges. Bár az érzelmeket kihagyni nehezen lehet, mert egy ilyen megmentő-megmentett esemény nem lehet meg affinitás nélkül. Egyszerűen nem hiteles, hogy teljes racionalitással és távolságtartással megmenti a főhős a bárkit, és nem lesz köztük szorosabb érzelmi kapcsolat.

    Azt szeretem, amikor egy filmben megvan a lehetősége a mélyebb érzelmeknek, de a néző döntse el a film után, hogy lesz-e belőle bármi is.

  38. balisto

    Thirdeye Magister írta:

    balisto írta:
    Thirdeye Magister írta:
    @ balisto:
    Ha mégis visszaakarnád kapcsolni az érzelmeket , kattint a következő linkre :
    http://www.youtube.com/watch?v=CjB_oVeq8Lo
    ezzel nem tudom
    az előző robotitást is rosszul értelmeztem
    De sok baj van veled !
    Az lehet , hogy már kifutott széria vagy , és már alkatrészt sem gyártanak hozzád .
    Már csak ezt tudom ajánlani : http://topfilm.cs2.hu/s/topfilm/image/108/www_topfilm_hu-10842_sm.jpg

    Na, asszem, beletrafaltal.
    Kifutott a szeriam.
    Nem lehetett volna kicsit szolidabban fogalmazni???
    Mondjuk, hogy Kifuto szeria???
    Az megis folyamatos jelen, nem lezart.

  39. Great

    Dawn írta:

    Milyen szép amikor Darth azt mondja “Luke, én vagyok az apád!” micsoda dráma!

    Biztos voltam benne, hogy nem igaz, csak azért mondja, hogy megzavarja a csókát. Sikerült is.

  40. Great

    Ha választhattok, inkább olyan filmet néztek, amiben van érzelmi szál (bármilyen, nem feltétlenül szerelem), vagy inkább olyat, amiben nincs?
    Inkább olyat, amiben nincs, mert ezeket a giccsparádékat nem szeretem. Akárhányszor belenéztem valamelyik csatornán valamelyik délamerikai szappanoperába, bőgtek vagy veszekedtek. Nagyon rossz állapotban van a világ, ha ezek a sz@rok sikeresek lehetnek. Azt sem szeretem, ha próbálják rámhozni a gyomorideget valamivel, aggódjak a gyerekemért, mert a filmben a gyerekért nem aggódtak eléggé a szülei, ezért meghalt vagy elrabolták. Nem azért megyek moziba vagy ülök le a tévé elé, hogy idegeskedjek.

    Szerintetek minden filmbe kell érzelmi szál?
    Nem.

    A top 10 kedvenc filmjeitek közül mennyiben van érzelmi szál?
    Nem is biztos, hogy pontosan tudom, mi az érzelmi szál. A Szemtől szemben Pacinonak van érzelmi szála a feleségével és a lányával, nem ez tetszett a filmben, meglettem volna nélküle is. Az érzelmi szál körítés, hogy hihetőbb legyen a film? Pacinonak azért volt felesége és lánya, mert sok rendőrnek van? Kérdezem, nem tudom. Ha ez az érzelmi szál,akkor van értelme, amikor csak ez van vagy elgiccselik, akkor nincs.

Vélemény, hozzászólás?

Köszönjük WordPress & A sablon szerzője: Anders Norén